Ρογκάς > Διαδρομή > Περιγραφή

EIΣΑΓΩΓΙΚΑ : Η διαδρομή του Ρογκά έχει κυκλική μορφή, με εκκίνηση και τερματισμό στο Άλσος του Αηγιάννη, λίγο έξω απ το Λιτόχωρο, σε υψόμετρο 590 μέτρων. Συγκεκριμένα απαρτίζεται από δύο κύκλους, έναν μεγάλο 18 χιλιομέτρων κι έναν μικρότερο 4 χιλιομέτρων, οι οποίοι συνδέονται μεταξύ τους, σχηματίζοντας κάτι σαν τον αριθμό «8». Η διαδρομή του Ρογκά έχει συνολικό μήκος 25,0 χιλιόμετρα και συνολική ανάβαση 1880 μέτρα, ενώ το μέσο υψόμετρό της είναι στα 782 μέτρα, το μέγιστο στα 1030 και το ελάχιστο στα 300. Από τα 25 χιλιόμετρα, τα 23,2 κινούνται πάνω σε μονοπάτια και το 1,8 σε δρόμο. Ο δείκτης ανάβασης είναι 75 (1880:25). Να σημειωθεί ότι όλη η διάδρομή έχει μόνιμη σηματοδότηση γενικής χρήσης, με κόκκινο κύκλο μέσα σε άσπρο φόντο και προς τις δύο διεθύνσεις. Πιο κάτω ακολουθεί μια ευσύνοπτη περιγραφή της διαδρομής, χωρισμένη σε πέντε (5) τμήματα, όπως αυτά καθορίζονται από τα Σημεία Ελέγχου και τους Σταθμούς Υποστήριξης.

1. ΑΗΓΙΑΝΝΗΣ - ΓΚΟΛΝΑ (0,0 - 3,3) 3,3km +400m > Ξεκινώντας από το μεγάλο ξέφωτο μπροστά στο ομώνυμο ξωκκλήσι, η διαδρομή βγαίνει στο χώρο του πάρκινγκ, απ όπου και παίρνει απότομο ανηφορικό μονοπάτι αριστερά. Η μεγάλη αρχικά κλίση του μονοπατιού, γίνεται ηπιότερη στη συνέχεια και λίγο μετά από μία διακλάδωση με άλλο πιο κεντρικότερο μονοπάτι σε μορφή Χ (προσοχή, ακολουθούμε τα ασπροκόκκινα σημάδια) συναντά χωματόδρομο και τον ακολουθεί προς την αριστερή, ανηφορική του πλευρά για 600 μέτρα. Εκεί, μπαίνει στο μονοπάτι για "Λιβαδάκι" και μετά από μισό χιλιόμετρο σε κακό τερέν φτάνει σε διχάλα του μονοπατιού στη θέση "Ντελή". Εκεί παίρνει το δεξί σκέλος με προορισμό τη θέση "Γκόλνα", όπου φτάνει μετά από 1,5 χιλιόμετρο, κατηφορίζοντας αρχικά και ανηφορίζοντας στη συνέχεια με τελική έξοδο σε εκτεταμένο ξέφωτο! Εδώ, το χαρακτηριστικό σημάδι είναι ένα ξύλινο κιόσκι με πινακίδες κατεύθυνσης για τους πεζοπόρους. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, εδώ υπάρχει Σημείο Ελέγχου.

2 ΓΚΟΛΝΑ - ΖΗΛΝΙΑ (3,3 - 8,4) 5,1km +425m > Στο κιόσκι της Γκόλνας, το μονοπάτι συναντά νέα διασταύρωση στην οποία ακολουθεί και πάλι το δεξί σκέλος, κατηφορίζοντας προς το Λιτόχωρο ανάμεσα από θαμνώδη βλάστηση αλλά και δάσος πεύκου. Συνεχείς στροφές σε μέτριο έως κακό τερέν κατεβάζουν το μονοπάτι από τα 940 μέτρα υψόμετρο μέχρι τα 400 σε ένα ανάπτυγμα μόλις 2,0 χιλιομέτρων. Κάποια στιγμή το μονοπάτι φτάνει μπροστά σε καγκελόπορτα αυλής ξενώνα και φυσικά φεύγει στην αντίθετη πλευρά, στο χωματόδρομο που οδηγεί εκεί. Το δρόμο τον ακολουθεί μόλις για 50 μέτρα και αμέσως μετά φεύγει αριστερά και κατηφορικά σε μονοπάτι, για να βγει λίγο αργότερα πάλι σε δρόμο, άσφαλτο αυτή τη φορά, την οποία διασχίζει και πάλι για 30 μέτρα προς τον κατήφορό της, για να ξαναφύγει και πάλι αριστερά σε μονοπάτι. Κατηφορίζει συνεχώς ανάμεσα σε πλατάνια, αφήνοντας αριστερά το ξωκκλήσι των Αγίων Αποστόλων και ακόμα πιο χαμηλά στρέφεται αριστερά και η κατηφορική κλίση εκμηδενίζεται πλέον. Στα δεξιά του μονοπατιού ξεπροβάλει σε μικρή απόσταση ο οικισμός του Λιτοχώρου, ο οποίος σταδιακά μένει πίσω απ το οπτικό πεδίο καθώς το μονοπάτι απομακρύνεται απ αυτόν. Σύντομα, το μονοπάτι του αγώνα συναντά με μορφή ανάποδης διχάλας το γνωστό κεντρικό μονοπάτι Ε4, στην έξοδο του φαραγγιού του Ενιπέα και στρίβει δεξιά, κατηφορικά! Μετά, ακολουθεί για λίγο χαρακτηριστικές τσιμεντένιες πλάκες οι οποίες σκεπάζουν τσιμεντένιο αυλάκι υδρορροής, φτάνει σε χαρακτηριστικό πλάτωμα με ξύλινο οίκημα, στην τοποθεσία "Μύλοι", μετά από 6,5 χιλιόμετρα διαδρομής. Από εκεί, ένα άλλο, επικίνδυνα κατηφορικό και σύντομο μονοπάτι οδηγεί τη διαδρομή σε 200 μέτρα ακριβώς στην κοίτη του ποταμού Ενιπέα, στην τοποθεσία "Λαμπάδα", τον οποίο περνά από την μία όχθη στην άλλη, από σηματοδοτημένα πατήματα σε βράχους. Μετά, ακολουθεί ομαλή πορεία για 300 μέτρα και σε χαρακτηριστικό τρίστρατο, η διαδρομή του Ρογκά ακολουθεί το αριστερό και απότομα ανηφορικό σκέλος, μέσα σε χαμηλή βλάστηση από πουρνάρια. Το μονοπάτι ανηφορίζει συνεχώς και απότομα σε πολύ πυκνή θαμνώδη βλάστηση, για ακόμα ένα χιλιόμετρο, για να βγει σε χαρακτηριστικό σημείο σε στροφή του κεντρικού αυτοκινητόδρομου, στην τοποθεσία "Ζηλνιά", όπου βρίσκεται και ο πρώτος σταθμός τροφοδοσίας του αγώνα, στο Κ-8,4 έχοντας καλύψει συνολική ανάβαση 825 μέτρα έως εδώ.

3. ΖΗΛΝΙΑ - ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ (8,5 - 14,8) 6,3km +445m > Από το σημείο αυτό το μονοπάτι συνεχίζεται, ανεβαίνοντας στην αρχή του 4-5 πέτρινα σκαλιά. Η συνέχειά του είναι όπως και πριν, με μεγάλη ανηφορική κλίση και μέσα σε δάσος πεύκου και έλατου. Σε ένα περίπου χιλιόμετρο η κλίση εξομαλύνεται και το μονοπάτι βγαίνει σε ξέφωτο με θέα προς τις κορυφές του βουνού και σύντομα φτάνει σε διχάλα, στην τοποθεσία "Χαντόλια", στο Κ-9,5 και σε υψόμετρο 960 μέτρων. Εδώ η διαδρομή στρέφεται αριστερά, με επόμενο μεγάλο προορισμό το παλιό μοναστήρι του Αγίου Διονυσίου. Το μονοπάτι τώρα είναι φαρδύ και κινείται με ανεπαίσθητες ή μικρές κλίσεις γενικά, μέσα σε βλάστηση πεύκου στην αρχή, οξιάς στη συνέχεια και πάλι πεύκου μετά, με διάφορες μίξεις και εναλλαγές. Ένα-δυο χαρακτηριστικά ξέφωτα με θέα προς τις κορυφές, σπάνε τη μονοτονία και δίνουν μια άλλη αίσθηση του χώρου. Το μονοπάτι περνά και από πηγή νερού στην τοποθεσία "Πέντε Οξιές" και μετά από εκεί κατηφορίζει με μεγαλύτερες κλίσεις πλησιάζοντας προς τη χαράδρα του Ενιπέα, ο οποίος σιγά-σιγά ακούγεται να βουίζει στο βάθος. Το μονοπάτι, στα 4 χιλιόμετρα μετά από τη διασταύρωση στου Χαντόλια συμβάλει με έναν απότομο μικρό κατήφορο στο γνωστό μονοπάτι Ε4 μέσα στην κοίτη του Ενιπέα και ακολουθεί το ανάντι (προς τις πηγές) του ποταμιού για ένα χιλιόμετρο, περνώντας αρχικά τη γέφυρα που βρίσκεται στη συμβολή των δύο μονοπατιών και στη συνέχεια το γνωστό "Άγιο Σπήλαιο" με το χαρακτηριστικό ξωκκλήσι και την πηγή, μέχρι να φτάσει μπροστά σε ξύλινη γέφυρα, κάτω από το παλιό μοναστήρι του Αγίου Διονυσίου. Εδώ ακριβώς βρίσκεται ο δεύτερος σταθμός του αγώνα, στο Κ-14,8 της διαδρομής, η οποία έχει καλύψει ήδη 1270 μέτρα ανάβασης.

4. ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ - ΓΚΟΛΝΑ (14,8 - 20,8) 6,0km +490m > Εδώ, η διαδρομή του Ρογκά αφήνει το μονοπάτι Ε4 και ακολουθεί άλλο, δευτερεύον μονοπάτι με προορισμό τη Γκόλνα, που ανηφορίζει την πλαγιά στην πλευρά της όχθης του ποταμιού που μέχρι τώρα κινούνταν το μονοπάτι, χωρίς φυσικά να περάσει τη γέφυρα! Πρόκειται για το παλιό και επίσης ιστορικό Λιτοχωρίτικο μονοπάτι του ανήλιου Ενιπέα, αυτό δηλαδή που έχει βορεινό προσανατολισμό και ελάχιστη παρουσία του ήλιου τους χειμερινούς μήνες. Μια πολύ απότομη ανάβαση στην αρχή και αρκετά ακόμα ανεβάσματα για 1,5 χιλιόμετρο, φέρνουν το μονοπάτι με μικρό απότομο κατήφορο στη ρεματιά του Κοκώνα, όπου και κυλά μικρό ρυάκι με καθαρό πόσιμο νερό! Μερικές ακόμα μικρές ανηφόρες στο δάσος και αρκετές κατηφόρες για να φτάσει το μονοπάτι σε δεύτερη ρεματιά, αυτήν του Γιάννακα, με επίσης πόσιμο νερό, το τελευταίο τρεχούμενο μέχρι τον τερματισμό. Σε ένα χιλιόμετρο από εδώ, το μονοπάτι συμβάλει σε κεντρικότερο, στην τοποθεσία "Καστάνα", με μορφή ανάποδης διχάλας, οπότε είναι πολύ εύκολο να μη γίνει και αντιληπτό το άλλο σκέλος από αριστερά. Από εδώ και πέρα, το μονοπάτι είναι εμφανώς φαρδύτερο και το κύριο χαρακτηριστικό του είναι ότι ανηφορίζει αργά και σταδιακά. Ελαφρά στο ξεκίνημα και κάπως πιο έντονα στη συνέχεια, μέσα από όμορφο μικτό δάσος πεύκου και οξιάς. Σε 2 χιλιόμετρα με ανήφορους που σπάζουν από σύντομες ευθείες, η ανηφορική κλίση σβήνει και μετά από μια σύντομη ευθεία 100-200 μέτρων σε δασωμένο μέρος, ξεπροβάλει στο οπτικό πεδίο η θέα της θάλασσας ενώ την ίδια στιγμή αρχίζει το μονοπάτι να κατηφορίζει ξεκάθαρα. Ακόμα 300 μέτρα και το μονοπάτι συναντά το κιόσκι της Γκόλνας, από το οποίο είχε ξαναπεράσει πριν από 18 περίπου χιλιόμετρα κι έτσι σηματοδοτείται το κλείσιμο του βασικού κύκλου που χαρακτηρίζει την κυκλικότητα της διαδρομής του Ρογκά! Εδώ, στο Κ-21 της διαδρομής και έχουν καλυφθεί 1750 μέτρα ανάβασης. Εδώ βρίσκεται και ο τρίτος και τελευταίος σταθμός υποστήριξης του αγώνα.

5. ΓΚΟΛΝΑ - ΑΗΓΙΑΝΝΗΣ (20,8 - 25,0) 4,2km +120m > Από αυτό το σημείο η διαδρομή ξαναμπαίνει στο μονοπάτι που την είχε φέρει μέχρι εδώ στο ξεκίνημα του αγώνα, γίνεται δηλαδή κοινή για έξοδο και επιστροφή προς τον Αηγιάννη, μέχρι να φτάσει στο χωματόδρομο, σχεδόν 2 χιλιόμετρα μετά. Βγαίνοντας όμως στο χωματόδρομο, η διαδρομή του αγώνα δεν συνεχίζει πάνω στο αρχικό σενάριο της εκκίνησης, αλλά στρέφεται δεξιά και ακολουθεί το δρόμο προς τον ανήφορό του για 1300 μέτρα, χωρίς σε όλη αυτή την απόσταση να παρεκκλίνει! Στο τέλος αυτής της απόστασης υπάρχει δεξιά στροφή του δρόμου, με ανοιχτή θέα στο βάθος και η κλίση δείχνει να εξομαλύνεται εντελώς. Εδώ ακριβώς είναι η τοποθεσία "Τρόχαλο" και κατά τη διάρκεια του αγώνα, στο Τρόχαλο υπάρχει Σημείο Ελέγχου. Ακριβώς εδώ, στην αριστερή έξοδο της στροφής, ξεκινά πολύ απότομο και επικίνδυνο για πτώσεις κατηφορικό μονοπάτι ανάμεσα σε πεύκα. Μετά από 30-40 μέτρα όμως η κλίση εκμηδενίζεται και με αριστερή στροφή του ακολουθεί μια ευθεία που σταδιακά μετατρέπεται σε πολύ ήπιο κατήφορο, για 400 μέτρα, μέχρι να βγει σε χαρακτηριστικό ξέφωτο. Εκεί στρίβει απότομα δεξιά και κατηφορικά, σε άλλο, μικρότερο και δευτερεύον μονοπάτι! Η κλίση εδώ γίνεται απότομη και το τερέν πολύ κακό, με πτώση να ενεδρεύει συνεχώς! Σε 500 μέτρα όμως η απότομη κλίση εξομαλύνεται και πάλι και το ίχνος γίνεται σαφές και φαρδύ! Το μονοπάτι μπαίνει τελικά στην περιοχή του Αηγιάννη με ευθεία και ένας ελαφρύς ανήφορος λίγων μέτρων, κάτι σαν τούνελ ανάμεσα από νεαρά έλατα, βγάζει αμέσως μετά τη διαδρομή στο τέλος της, στο μεγάλο ξέφωτο, μπροστά στο ξωκκλήσι του Αηγιάννη!