Ρογκάς > Διαδρομή > Περιγραφή

EIΣΑΓΩΓΙΚΑ : Η διαδρομή του Ρογκά έχει κυκλική μορφή, με εκκίνηση και τερματισμό στην τοποθεσία "Λάκκος" στη ρεματιά του Ενιπέα ποταμού, μόλις 200 μέτρα από την κεντρική πλατεία του Λιτοχώρου!  Η διαδρομή του Ρογκά έχει συνολικό μήκος 26,0 χιλιόμετρα και συνολική ανάβαση 1900 μέτρα, ενώ το μέσο υψόμετρό της είναι στα 830 μέτρα, το μέγιστο στα 1340 και το ελάχιστο στα 270. Και τα 26 χιλιόμετρα της διαδρομής κινούνται πάνω σε μονοπάτια. Ο δείκτης ανάβασης είναι 73 (1900:26). Να σημειωθεί ότι όλη η διάδρομή έχει μόνιμη σηματοδότηση γενικής χρήσης, με κόκκινο κύκλο μέσα σε άσπρο φόντο και προς τις δύο διεθύνσεις. Πιο κάτω ακολουθεί μια ευσύνοπτη περιγραφή της διαδρομής, με πρακτικά τμήματα του χάρτη και επεξηγήσεις για να είναι πιο κατανοητές οι πληροφορίες.

ΛΑΚΚΟΣ - ΧΑΝΤΟΛΙΑ (0,0 - 3,5) 3,3km +680m > Από το Λάκκο (εκκίνηση), η διαδρομή ακολουθεί 40 μέτρα πλακοστρωμένο δρόμο ανάμεσα στα μαγαζιά της περιοχής και αμέσως μετά μπαίνει σε στενό αλλά επίπεδο μονοπάτι, μέσα σε πυκνή βλάστηση, ακολουθώντας δυτική κατεύθυνση προς το βουνό. Σύντομα στα αριστερά εμφανίζεται το ποτάμι ανάμεσα στα πλατάνια και στα 800 μέτρα βρισκόμαστε σε διασταύρωση με μια σιδερένια γέφυρα στα αριστερά μας. Δεν την περνάμε αλλά την αφήνουμε αριστερά και συνεχίζουμε τον ανήφορο! Για το επόμενο 1,5 χιλιόμετρο το μονοπάτι κινείται απότομα ανηφορικά, κυρίως ανάμεσα σε θαμνότοπους (πουρνάρια, κέδρα) και αείφυλλα στη συνέχεια που έχουν μεγαλύτερο ύψος και σκεπάζουν σαν θόλος το μονοπάτι. Στο 2,3 της διαδρομής, το μονοπάτι συναντά σε στροφή του τον κεντρικό ασφάλτινο δρόμο που οδηγεί από το Λιτόχωρο στα Πριόνια. Εδώ είναι η τοποθεσία "Ζηλνιά", σε υψόμετρο 700 μέτρων, με κύριο χαρακτηριστικό το δρόμο και ένα κιόσκι με θέα στο φαράγγι του Ενιπέα, κάτω χαμηλά! Περνάμε απέναντι στη νοητή ευθεία του μονοπατιού, ανηφορίζοντας 4-5 πετρόχτιστα σκαλοπάτια. Συνεχίζουμε με ανηφορικό μονοπάτι μέσα σε δάσος πεύκου αρχικά και έλατου στη συνέχεια. Το ίχνος είναι σαφές και υπάρχει σταθερή σηματοδότηση πάνω στα δέντρα! Συμπληρώνοντας 3,0 χιλιόμετρα από την εκκίνηση, βγαίνουμε σε ξέφωτο με θέα προς τις κορυφές του βουνού. Η ανηφορική κλίση εκμηδενίζεται και σε 300 μέτρα ακόμα φτάνουμε σε διχάλα του μονοπατιού, στην τοποθεσία "Χαντόλια" σε υψόμετρο 960 μέτρων. Ακολουθούμε την αριστερή διακλάδωση, με ΝΔ κατεύθυνση και προορισμό το παλιό μοναστήρι του Αγίου Διονυσίου.

2. ΧΑΝΤΟΛΙΑ - ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ (3,5 - 9,0) 5,5km +350m > Το μονοπάτι τώρα είναι φαρδύ και κινείται με ανεπαίσθητες ή μικρές κλίσεις γενικά, μέσα σε βλάστηση πεύκου στην αρχή, οξιάς στη συνέχεια και πάλι πεύκου μετά, με διάφορες μίξεις και εναλλαγές. Ένα-δυο χαρακτηριστικά ξέφωτα με θέα προς τις κορυφές, σπάνε τη μονοτονία και δίνουν μια άλλη αίσθηση του χώρου. Το πιο χαρακτηριστικό ξέφωτο είναι εκείνο στις "Ασπρόγειες", μια ράχη γυμνή από βλάστηση και με καταπληκτική θέα σε κάθε κατεύθυνση! Λίγο πιο πέρα, το μονοπάτι περνά και από πηγή νερού στην τοποθεσία "Πέντε Οξιές" και μετά από εκεί κατηφορίζει με μεγαλύτερες κλίσεις πλησιάζοντας προς τη χαράδρα του Ενιπέα, ο οποίος σιγά-σιγά ακούγεται να βουίζει στο βάθος. Το μονοπάτι, στα 4 χιλιόμετρα μετά από τη διασταύρωση στου Χαντόλια κατηφορίζει απότομα για μικρή απόσταση και συμβάλει στο γνωστό μονοπάτι Ε4 μέσα στην κοίτη του Ενιπέα, ακριβώς μπροστά από ένα ξύλινο γεφύρι. Περνάμε το γεφύρι απέναντι και στη συνέχεια ανηφορίζουμε το Ε4 έχοντας το ποτάμι από τη δεξιά πλευρά μας. Πιο πάνω συναντάμε χαρακτηριστική σπηλιά με ξωκλήσι και πηγή! Πρόκειται για το αποκαλούμενο "Άγιο Σπήλαιο", το μέρος που φέρεται να έχει μονάσει στο παρελθόν ο Άγιος Διονύσιος του Ολύμπου. Ανηφορίζουμε περίπου 30 τσιμεντένια σκαλιά και συνεχίζουμε το φαρδύ και πολυσύχναστο μονοπάτι με προορισμό την τοποθεσία κοντά στο παλιό μοναστήρι περίπου 800 μέτρα πιο μακριά από το Άγιο Σπήλαιο. Φτάνουμε σε ένα ξύλινο γεφύρι, το οποίο όμως δεν περνάμε! Έχουμε μπροστά μας το ποτάμι του Ενιπέα και ψηλά στην απέναντι όχθη ξεπροβάλουν τα κτίσματα του παλιού μοναστηριού. Εδώ, σε υψόμετρο 810 μέτρων και στο Κ-9,0 της διαδρομής βρίσκεται ο πρώτος σταθμός υποστήριξης του αγώνα, με την ονομασία "Μοναστήρι"

3. ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ - ΓΚΟΛΝΑ (9,0 - 15,0) 6,0km +500m > Από το σημείο στο "Μοναστήρι" ξεκινά ένας απότομος και μεγάλος ανήφορος μέσα στις πυκνοσαδωμένες και βορεινές (ανήλιες) πλαγιές του βουνού, οι οποίες και έδωσαν την ονομασία "Ανήλιος Ενιπέας" στο μονοπάτι μήκους περίπου 4 χιλιομέτρων που τις διατρέχει. Το ίχνος εδώ δεν είναι τόσο καλογραμμένο και το μονοπάτι είναι στενό, όμως η σηματοδότηση είναι πυκνή και δεν υπάρχουν περιθώρια απώλειας της διαδρομής. Μετά από σπαστή ανάβαση ενός και πλέον χιλιομέτρου φτάνουμε στο μέγιστο υψόμετρο της διαδρομής συνολικά, στα 1050 μέτρα περίπου. Από εκεί ξεκινά μια μικρή κατάβαση και φτάνουμε σε ρεματιά με τρεχούμενο και πόσιμο νερό, τη ρεματιά του Κοκκώνα στο Κ-10,8 της διαδρομής (σχετική πινακίδα υπάρχει). Μικρή απότομη ανηφόρα και αρκετές εναλλαγές για ένα ακόμα χιλιόμετρο μέχρι τη δεύτερη ρεματιά, εκείνη του "Γιάννακα" στο Κ-12,2 της διαδρομής. Κατήφοροι και ευθείες του μονοπατιού για ακόμα ένα χιλιόμετρο και φτάνουμε σε ανάποδη διχάλα του μονοπατιού, εκεί που ενώνεται με άλλο μονοπάτι και συνεχίζουν ως ένα με κατεύθυνση Α, που κινείται ο Ρογκάς. Ήπιες ανηφόρες και καλές ευθείες ενδιάμεσα σε καλογραμμένο μονοπάτι με σήμανση και ανοιχτή θέα από την αριστερή μας πλευρά όπως κινούμαστε. Το τέλος της ανάβασης μετά από 1,3 χιλιόμετρα είναι στα 1000 μέτρα. Εδώ, σε ξέφωτο, βλέπουμε πανοραμικά το συγκρότημα των ψηλών κορυφών αλλά και τη χαράδρα του Ενιπέα στα πόδια μας. Περίπου σε 20-30 μέτρα μετά το ξέφωτο, υπάρχει διχάλα του μονοπατιού σε σχήμα αναποδογυρισμένου «Τ». Αφήνουμε το κεντρικό μονοπάτι που μέχρι τώρα ακολουθούσαμε και το οποίο συνεχίζει ευθεία και ανηφορίζουμε δεξιά, σε δευτερεύον, με ΝΔ κατεύθυνση. Σε 150 μέτρα από τη διασταύρωση προσπερνάμε το υψομετρικό κολωνάκι της κορυφής Γκόλνα, το οποίο βρίσκεται στα 1033 μέτρα υψόμετρο. Περίπου 40 μέτρα πριν το υψομετρικό, σε δεξιά στροφή 90 μοιρών με πλάτωμα στα αριστερά, βρίσκεται το σημείο όπου φιλοξενείται ο δεύτερος σταθμός τροφοδοσίας & υποστήριξης, «Γκόλνα», σε υψόμετρο 1030 μέτρων, στο Κ-15 της διαδρομής.

4. ΓΚΟΛΝΑ - ΤΣΟΥΚΝΙΔΑ - ΝΤΕΛΗ (15,0 - 20,7) 5,7km +375m >

4. ΝΤΕΛΗ - ΓΚΟΛΝΑ - ΛΑΚΚΟΣ (20,7 - 27,0 ) 6,3km +375m >  Από τη διχάλα του μονοπατιού στου Ντελή, στρίβουμε αριστερά με κατεύθυνση Β προς Γκόλνα. Το μονοπάτι αρχικά κινείται σε ισοϋψή αλλά στη συνέχεια κάνει μια μικρή βουτιά σε στεγνή ρεματιά και αμέσως μετά μπαίνει σε παρατεταμένο ανήφορο αναπτύγματος 600 μέτρων και υψομετρικής 100. Τελειώνοντας αυτό, το μονοπάτι ακολουθεί ευθύγραμμη ως προς το υψόμετρο πορεία για ακόμα 300 μέτρα και μέσα σε τεράστιο ξέφωτο συναντά ξύλινο κιόσκι στην ευρύτερη τοποθεσία της Γκόλνας, στο Κ-22 και σε υψόμετρο 940 μέτρων. Από το κιόσκι πέρνουμε το δεξί και κατηφορικό σκέλος του μονοπατιού, αυτό που κατευθεύνεται ανατολικά προς το Λιτόχωρο. Είναι χαρακτηριστικό πως στα τελευταία αυτά 4 χιλιόμετρα, υπάρχουν μόνο 50 μέτρα ανάβασης να καλυφθούν! Το μονοπάτι κατηφορίζει αρχικά σε αραιό θαμνότοπο, γρήγορα όμως μπαίναι σε δάσος και συνεχίζει την κατάβασή του σε άσχημο τερέν, με πολλή φυτευτή αλλά και ελεύθερη πέτρα, παρά το γεγονός ότι είναι πολυσύχναστο και καλογραμμένο! Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, σχεδόν σε κάθε συνθήκη ή κατάσταση, ακόμα και στεγνό. Συνεχή στριφογυρίσματα επιτρέπουν στιγμές μόνο να δει κάποιος το Λιτόχωρο κάτω χαμηλά του αλλά και τη θάλασσα στο βάθος. Μετά από 1,8 χιλιόμετρα κατάβασης το μονοπάτι πέφτει στην αυλόπορτα κτήματος από ξενώνα! Εδώ, ακολουθούμε τον κατηφορικό τσιμεντόδρομο δεξιά, για 50 μέτρα όμως μόνο, μέχρι να δούμε στα αριστερά μας μέσα στην πυκνή βλάστηση το μονοπάτι να κατηφορίζει και πάλι. Το ακολουθούμε και σε 150 μέτρα ξαναβγαίνουμε σε δρόμο, άσφαλτο αυτή τη φορά! Κινούμαστε για 30 μέτρα προς την κατηφορική του κατεύθυνση και φεύγουμε αριστερά από το δρόμο (υπάρχει μόνιμη σήμανση όλο το χρόνο!). Εδώ υπάρχει μονοπάτι που κατηφορίζει μέσα σε δάσος από πλατάνια και βελανιδιές. Χαρακτηριστικά, λίγο πιο κάτω προσπερνάμε βαριά μεταλλική κατασκευή (ράμπα), ενώ στα αριστερά μας όχι μακριά, βλέπουμε το μικρό ξωκκλήσι των Αγίων Αποστόλων, χωρίς όμως να κατευθυνόμαστε εκεί! Λίγος κατήφορος ακόμα (περίπου 200 μέτρα) και κάνουμε μια κοφτή αριστερή στροφή, περνώντας ένα μικρό αλλά χαρακτηριστικό ρυάκι που προηγουμένως το είχαμε δίπλα μας κατηφορίζοντας. Τώρα κινούμαστε χωρίς ιδιαίτερες κλίσεις πάνω σε καλογραμμένο μονοπάτι και σε λιγότερο από ένα χιλιόμετρο φτάνουμε στη συμβολή του με μεγαλύτερο, που είναι το Ε4. Δεξιά και κατηφορική φουρκέτα εδώ, με σκαλιά αρχικά και φυτευτό άσχημο βράχο στη συνέχεια, για να πέσουμε τελικά στο επίπεδο πλακόστρωτο (τσιμεντόπλακες) που καλύπτει το αυλάκι ύδρευσης και αποτελεί πρώτης τάξεως μονοπάτι για περιπατητές. Στο πλακόστρωτο κινούμαστε με δεξιά κατεύθυνση και σε λιγότερο από 200 μέτρα φτάνουμε σε άνοιγμα με χαρακτηριστικό ξύλινο οίκημα. Εκεί στρίβουμε αριστερά κατηφορικά και ακολουθούμε υποτυπώδες μονοπάτι που με διάφορους ελιγμούς μας οδηγεί τελικά στη σιδερένια γέφυρα που είχαμε συναντήσει και αφήσει στο ξεκίνημα της διαδρομής! Τώρα πια την περνάμε απέναντι και στρεφόμαστε δεξιά, ακολουθώντας τα 800 μέτρα του μονοπατιού της εκκίνησης, φτάνοντας στον Λάκκο, όπου και το τέλος της διαδρομής!