Ρογκάς > Διαδρομή > Περιγραφή

EIΣΑΓΩΓΙΚΑ : Η διαδρομή του Ρογκά έχει κυκλική μορφή, με εκκίνηση και τερματισμό στην τοποθεσία "Λάκκος" στη ρεματιά του Ενιπέα ποταμού, μόλις 200 μέτρα από την κεντρική πλατεία του Λιτοχώρου!  Συγκεκριμένα απαρτίζεται από δύο κύκλους, έναν μεγάλο 18 χιλιομέτρων κι έναν μικρότερο 5 χιλιομέτρων, οι οποίοι συνδέονται μεταξύ τους, σχηματίζοντας κάτι σαν τον αριθμό «8». Η διαδρομή του Ρογκά έχει συνολικό μήκος 27,4 χιλιόμετρα και συνολική ανάβαση 1900 μέτρα, ενώ το μέσο υψόμετρό της είναι στα 733 μέτρα, το μέγιστο στα 1030 και το ελάχιστο στα 270. Από τα 27,4 χιλιόμετρα, τα 25,6 κινούνται πάνω σε μονοπάτια και το 1,8 σε δρόμο. Ο δείκτης ανάβασης είναι 69 (1900:27,4). Να σημειωθεί ότι όλη η διάδρομή έχει μόνιμη σηματοδότηση γενικής χρήσης, με κόκκινο κύκλο μέσα σε άσπρο φόντο και προς τις δύο διεθύνσεις. Πιο κάτω ακολουθεί μια ευσύνοπτη περιγραφή της διαδρομής, με πρακτικά τμήματα του χάρτη και επεξηγήσεις για να είναι πιο κατανοητές οι πληροφορίες.

ΛΑΚΚΟΣ - ΧΑΝΤΟΛΙΑ (0,0 - 3,5) 3,3km +680m > Από το Λάκκο (εκκίνηση), η διαδρομή ακολουθεί 40 μέτρα πλακοστρωμένο δρόμο ανάμεσα στα μαγαζιά της περιοχής και αμέσως μετά μπαίνει σε στενό αλλά επίπεδο μονοπάτι, μέσα σε πυκνή βλάστηση, ακολουθώντας δυτική κατεύθυνση προς το βουνό. Σύντομα στα αριστερά εμφανίζεται το ποτάμι ανάμεσα στα πλατάνια και στα 800 μέτρα βρισκόμαστε σε διασταύρωση με μια σιδερένια γέφυρα στα αριστερά μας. Δεν την περνάμε αλλά την αφήνουμε αριστερά και συνεχίζουμε τον ανήφορο! Για το επόμενο 1,5 χιλιόμετρο το μονοπάτι κινείται απότομα ανηφορικά, κυρίως ανάμεσα σε θαμνότοπους (πουρνάρια, κέδρα) και αείφυλλα στη συνέχεια που έχουν μεγαλύτερο ύψος και σκεπάζουν σαν θόλος το μονοπάτι. Στο 2,3 της διαδρομής, το μονοπάτι συναντά σε στροφή του τον κεντρικό ασφάλτινο δρόμο που οδηγεί από το Λιτόχωρο στα Πριόνια. Εδώ είναι η τοποθεσία "Ζηλνιά", σε υψόμετρο 700 μέτρων, με κύριο χαρακτηριστικό το δρόμο και ένα κιόσκι με θέα στο φαράγγι του Ενιπέα, κάτω χαμηλά! Περνάμε απέναντι στη νοητή ευθεία του μονοπατιού, ανηφορίζοντας 4-5 πετρόχτιστα σκαλοπάτια. Συνεχίζουμε με ανηφορικό μονοπάτι μέσα σε δάσος πεύκου αρχικά και έλατου στη συνέχεια. Το ίχνος είναι σαφές και υπάρχει σταθερή σηματοδότηση πάνω στα δέντρα! Συμπληρώνοντας 3,0 χιλιόμετρα από την εκκίνηση, βγαίνουμε σε ξέφωτο με θέα προς τις κορυφές του βουνού. Η ανηφορική κλίση εκμηδενίζεται και σε 300 μέτρα ακόμα φτάνουμε σε διχάλα του μονοπατιού, στην τοποθεσία "Χαντόλια" σε υψόμετρο 960 μέτρων. Ακολουθούμε την αριστερή διακλάδωση, με ΝΔ κατεύθυνση και προορισμό το παλιό μοναστήρι του Αγίου Διονυσίου.

2. ΧΑΝΤΟΛΙΑ - ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ (3,5 - 9,0) 5,5km +350m > Το μονοπάτι τώρα είναι φαρδύ και κινείται με ανεπαίσθητες ή μικρές κλίσεις γενικά, μέσα σε βλάστηση πεύκου στην αρχή, οξιάς στη συνέχεια και πάλι πεύκου μετά, με διάφορες μίξεις και εναλλαγές. Ένα-δυο χαρακτηριστικά ξέφωτα με θέα προς τις κορυφές, σπάνε τη μονοτονία και δίνουν μια άλλη αίσθηση του χώρου. Το πιο χαρακτηριστικό ξέφωτο είναι εκείνο στις "Ασπρόγειες", μια ράχη γυμνή από βλάστηση και με καταπληκτική θέα σε κάθε κατεύθυνση! Λίγο πιο πέρα, το μονοπάτι περνά και από πηγή νερού στην τοποθεσία "Πέντε Οξιές" και μετά από εκεί κατηφορίζει με μεγαλύτερες κλίσεις πλησιάζοντας προς τη χαράδρα του Ενιπέα, ο οποίος σιγά-σιγά ακούγεται να βουίζει στο βάθος. Το μονοπάτι, στα 4 χιλιόμετρα μετά από τη διασταύρωση στου Χαντόλια κατηφορίζει απότομα για μικρή απόσταση και συμβάλει στο γνωστό μονοπάτι Ε4 μέσα στην κοίτη του Ενιπέα, ακριβώς μπροστά από ένα ξύλινο γεφύρι. Περνάμε το γεφύρι απέναντι και στη συνέχεια ανηφορίζουμε το Ε4 έχοντας το ποτάμι από τη δεξιά πλευρά μας. Πιο πάνω συναντάμε χαρακτηριστική σπηλιά με ξωκλήσι και πηγή! Πρόκειται για το αποκαλούμενο "Άγιο Σπήλαιο", το μέρος που φέρεται να έχει μονάσει στο παρελθόν ο Άγιος Διονύσιος του Ολύμπου. Ανηφορίζουμε περίπου 30 τσιμεντένια σκαλιά και συνεχίζουμε το φαρδύ και πολυσύχναστο μονοπάτι με προορισμό την τοποθεσία κοντά στο παλιό μοναστήρι περίπου 800 μέτρα πιο μακριά από το Άγιο Σπήλαιο. Φτάνουμε σε ένα ξύλινο γεφύρι, το οποίο όμως δεν περνάμε! Έχουμε μπροστά μας το ποτάμι του Ενιπέα και ψηλά στην απέναντι όχθη ξεπροβάλουν τα κτίσματα του παλιού μοναστηριού. Εδώ, σε υψόμετρο 810 μέτρων και στο Κ-9,0 της διαδρομής βρίσκεται ο πρώτος σταθμός υποστήριξης του αγώνα, με την ονομασία "Μοναστήρι"

3. ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ - ΓΚΟΛΝΑ-1 (9,0 - 15,1) 6,1km +540m > Από το σημείο στο "Μοναστήρι" ξεκινά ένας απότομος και μεγάλος ανήφορος μέσα στις πυκνοσαδωμένες και βορεινές (ανήλιες) πλαγιές του βουνού, οι οποίες και έδωσαν την ονομασία "Ανήλιος Ενιπέας" στο μονοπάτι μήκους περίπου 4 χιλιομέτρων που τις διατρέχει. Το ίχνος εδώ δεν είναι τόσο καλογραμμένο και το μονοπάτι είναι στενό, όμως η σηματοδότηση είναι πυκνή και δεν υπάρχουν περιθώρια απώλειας της διαδρομής. Μετά από σπαστή ανάβαση ενός και πλέον χιλιομέτρου φτάνουμε στο μέγιστο υψόμετρο της διαδρομής συνολικά, στα 1050 μέτρα περίπου. Από εκεί ξεκινά μια μικρή κατάβαση και φτάνουμε σε ρεματιά με τρεχούμενο και πόσιμο νερό, τη ρεματιά του Κοκκώνα στο Κ-10,5 της διαδρομής (σχετική πινακίδα υπάρχει). Μικρή απότομη ανηφόρα και αρκετές εναλλαγές για ένα ακόμα χιλιόμετρο μέχρι τη δεύτερη ρεματιά, εκείνη του "Γιάννακα" στο Κ-11,8 της διαδρομής. Κατήφοροι και ευθείες του μονοπατιού για ακόμα ένα χιλιόμετρο και φτάνουμε σε ανάποδη διχάλα του μονοπατιού, εκεί που ενώνεται με άλλο μονοπάτι και συνεχίζουν ως ένα με κατεύθυνση Α, που κινείται ο Ρογκάς. Ήπιες ανηφόρες και καλές ευθείες ενδιάμεσα σε καλογραμμένο μονοπάτι με σήμανση και ανοιχτή θέα από την αριστερή μας πλευρά όπως κινούμαστε. Το τέλος της ανάβασης είναι στα 1020 μέτρα και γίνεται τόσο ήπια που σχεδόν δεν είναι αντιληπτό. Μόνο μετά τις πρώτες κατηφόρες και το άνοιγμα της θέας προς τη θάλασσα, μπορεί κανείς να αντιληφθεί την αλλαγή αυτή. Συνεχίζουμε για ακόμα 300 μέτρα μέσα σε βλάστηση και φτάνουμε σε επικλινές ξέφωτο, όπου και το μικρό "κιόσκι" στην τοποθεσία "Γκόλνα", στο Κ-15,1 της διαδρομής. Εδώ βρίσκεται η θέση του 2ου σταθμού τροφοδοσίας του αγώνα, αλλά και του 4ου, με δεδομένο ότι οι αθλητές περνούν δύο φορές από αυτό το σημείο!

4. ΓΚΟΛΝΑ - ΑΗΓΙΑΝΝΗΣ - ΓΚΟΛΝΑ (15,1 - 22,8) 7,7km +550m > Στο κιόσκι της Γκόλνας, στρίβουμε δεξιά και ανηφορικά μέσα σε ξέφωτο και για αρκετή απόσταση κινούμαστε σε ευθεία, με ελάχιστες κλίσεις. Περνάμε ένα μικρό κομμάτι του δάσους με μεγάλα πεύκα και συναρπαστική θέα προς τη θάλασσα στα αριστερά μας (ανατολικά) και μετά από ένα μικρό θαμνότοπο με πουρνάρια που υπάρχει μετά το πευκόδασος, ξαναμπαίνουμε σε δάσος μεικτό, με διάφορους τύπους δέντρων αλλά κυρίαρχο το πεύκο. Το μονοπάτι κατηφορίζει και μετά από ένα πέρασμα σε ξερή κοίτη χειμάρρου, περνά ανηφορικά απέναντι για να φτάσει σε λίγο σε διασταύρωση τύπου "Τ". Εδώ είναι η θέση "Ντελή", στο Κ-16,5 σε υψόμετρο 850 μέτρων. Η σωστή επιλογή είναι να στρίψουμε αριστερά και κατηφορικά! (δεξιά φεύγει ανηφορικό μονοπάτι για Λιβαδάκι, κομμάτι της διαδρομής Mythical και Lost, όχι όμως του Ρογκά). Κατηφορίζουμε για 500 μέτρα και φτάνουμε σε χωματόδρομο! Εδώ παίρνουμε κατεύθυνση δεξιά, διαπιστώνοντας πως σταδιακά ο δρόμος ανηφορίζει. Κινούμαστε πάνω στο δρόμο για 1300 μέτρα. Σε αυτή την απόσταση και αφού λίγο νωρίτερα έχουμε περάσει από βρύση με πόσιμο νερό, υπάρχει δεξιά στροφή 90 μοιρών σε επίπεδο έδαφος και θέα που ανοίγεται μπροστά μας.

Εδώ ακριβώς είναι η τοποθεσία "Τρόχαλο", όπου πρέπει να αφήσουμε το δρόμο και να πέσουμε αριστερά, όπου ξεκινά μονοπάτι, πολύ απότομο και ολισθηρό στα πρώτα του 30-40 μέτρα, το οποίο όμως εξομαλύνεται απόλυτα και φαρδαίνει στη συνέχεια! Έτσι ήπιο, σχεδόν επίπεδο συνεχίζει για 300 μέτρα, μέχρι να συναντήσει ένα ξέφωτο. Εκεί αφήνουμε το κεντρικό μονοπάτι και στρίβουμε απότομα δεξιά και κατηφορικά, σε άλλο, μικρότερο και δευτερεύον μονοπάτι! Η κλίση εδώ γίνεται απότομη και το τερέν πολύ κακό, με πτώση να ενεδρεύει συνεχώς! Αναπάντεχα κακό πεδίο με κινδύνους πτώσης σε κάθε βήμα σχεδόν! Σε 500 μέτρα όμως η απότομη κλίση εξομαλύνεται και πάλι και το ίχνος γίνεται σαφές και φαρδύ! Το μονοπάτι μπαίνει τελικά στην περιοχή του Αηγιάννη με ευθεία και ένας ελαφρύς ανήφορος λίγων μέτρων, κάτι σαν τούνελ ανάμεσα από νεαρά έλατα, βγάζει αμέσως μετά τη διαδρομή στο τέλος της, στο μεγάλο ξέφωτο, μπροστά στο ξωκκλήσι του Αηγιάννη! Προσπερνάμε και ακολουθούμε το πλακόστρωτο μονοπάτι που οδηγεί στην έξοδο από το πάρκο, όπου και το τέλος του ασφαλτόδρομου. Ακριβώς εκεί, στο Κ-20 της διαδρομής και σε υψόμετρο 590 μέτρων βρίσκεται ο 3ος και βασικότερος σταθμός υποστήριξης ("Αηγιάννης"), όπου και το μοναδικό σημείο χρονικού αποκλεισμού, στις 5:00 ώρες! Μέχρι εδώ έχουν καλυφθεί εκτός από 20 χιλιόμετρα από τα 27 και 1530 μέτρα υψομετρικής από τα 2000 συνολικά. Από τον Αηγιάννη ξεκινά μεγάλος ανήφορος που μετά από 3 χιλιόμετρα θα ξαναφέρει τη διαδρομή του αγώνα στη Γκόλνα και πάλι. Αρχικά, ανηφορίζουμε μέσα σε δάσος πεύκου και σε 800 μέτρα βγαίνουμε σε χωματόδρομο, τον οποίο και ακολουθούμε στην αριστερή και ανηφορική του κατεύθυνση. Σε 600 μέτρα απόσταση από εκεί συναντάμε το σημείο όπου είχαμε μπει μερικά χιλιόμετρα νωρίτερα στον ίδιο δρόμο αλλά είχαμε κινηθεί στην αντίθετη κατεύθυνση. Ακριβώς εδώ λοιπόν, συμπληρώνεται ένας κύκλος και μπαίνουμε ξανά στο μονοπάτι που οδηγεί στη Γκόλνα. Ότι είχαμε δει από τη Γκόλνα μέχρι εδώ το ξαναβλέπουμε, με αντίθετη όμως οπτική και φορά! Είναι ένα τμήμα 2 χιλιομέτρων και μας είναι πλέον οικείο, οπότε και δεν περιγράφεται εδώ για ευνόητους λόγους! Το τέλος αυτής της ενότητας μας φέρνει στο κιόσκι της Γκόλνας, στο Κ-22, όπου βρίσκουμε για δεύτερη φορά το Σταθμό, ως "Γκόλνα-2" πλέον.

5. ΓΚΟΛΝΑ - ΛΑΚΚΟΣ (22,8 - 27,4) 4,6km +50m >  Από τη Γκόλνα πέρνουμε το δεξί και κατηφορικό σκέλος του μονοπατιού, αυτό που κατευθεύνεται ανατολικά προς το Λιτόχωρο. Είναι χαρακτηριστικό πως στα τελευταία αυτά 4 χιλιόμετρα, υπάρχουν μόνο 50 μέτρα ανάβασης να καλυφθούν! Το μονοπάτι κατηφορίζει αρχικά σε αραιό θαμνότοπο, γρήγορα όμως μπαίναι σε δάσος και συνεχίζει την κατάβασή του σε άσχημο τερέν, με πολλή φυτευτή αλλά και ελεύθερη πέτρα, παρά το γεγονός ότι είναι πολυσύχναστο και καλογραμμένο! Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, σχεδόν σε κάθε συνθήκη ή κατάσταση, ακόμα και στεγνό. Συνεχή στριφογυρίσματα επιτρέπουν στιγμές μόνο να δει κάποιος το Λιτόχωρο κάτω χαμηλά του αλλά και τη θάλασσα στο βάθος. Μετά από 1,8 χιλιόμετρα κατάβασης το μονοπάτι πέφτει στην αυλόπορτα κτήματος από ξενώνα! Εδώ, ακολουθούμε τον κατηφορικό τσιμεντόδρομο δεξιά, για 50 μέτρα όμως μόνο, μέχρι να δούμε στα αριστερά μας μέσα στην πυκνή βλάστηση το μονοπάτι να κατηφορίζει και πάλι. Το ακολουθούμε και σε 150 μέτρα ξαναβγαίνουμε σε δρόμο, άσφαλτο αυτή τη φορά! Κινούμαστε για 30 μέτρα προς την κατηφορική του κατεύθυνση και φεύγουμε αριστερά από το δρόμο (υπάρχει μόνιμη σήμανση όλο το χρόνο!). Εδώ υπάρχει μονοπάτι που κατηφορίζει μέσα σε δάσος από πλατάνια και βελανιδιές. Χαρακτηριστικά, λίγο πιο κάτω προσπερνάμε βαριά μεταλλική κατασκευή (ράμπα), ενώ στα αριστερά μας όχι μακριά, βλέπουμε το μικρό ξωκκλήσι των Αγίων Αποστόλων, χωρίς όμως να κατευθυνόμαστε εκεί! Λίγος κατήφορος ακόμα (περίπου 200 μέτρα) και κάνουμε μια κοφτή αριστερή στροφή, περνώντας ένα μικρό αλλά χαρακτηριστικό ρυάκι που προηγουμένως το είχαμε δίπλα μας κατηφορίζοντας. Τώρα κινούμαστε χωρίς ιδιαίτερες κλίσεις πάνω σε καλογραμμένο μονοπάτι και σε λιγότερο από ένα χιλιόμετρο φτάνουμε στη συμβολή του με μεγαλύτερο, που είναι το Ε4. Δεξιά και κατηφορική φουρκέτα εδώ, με σκαλιά αρχικά και φυτευτό άσχημο βράχο στη συνέχεια, για να πέσουμε τελικά στο επίπεδο πλακόστρωτο (τσιμεντόπλακες) που καλύπτει το αυλάκι ύδρευσης και αποτελεί πρώτης τάξεως μονοπάτι για περιπατητές. Στο πλακόστρωτο κινούμαστε με δεξιά κατεύθυνση και σε λιγότερο από 200 μέτρα φτάνουμε σε άνοιγμα με χαρακτηριστικό ξύλινο οίκημα. Εκεί στρίβουμε αριστερά κατηφορικά και ακολουθούμε υποτυπώδες μονοπάτι που με διάφορους ελιγμούς μας οδηγεί τελικά στη σιδερένια γέφυρα που είχαμε συναντήσει και αφήσει στο ξεκίνημα της διαδρομής! Τώρα πια την περνάμε απέναντι και στρεφόμαστε δεξιά, ακολουθώντας τα 800 μέτρα του μονοπατιού της εκκίνησης, φτάνοντας στον Λάκκο, όπου και το τέλος της διαδρομής!